Masai Mara - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van tamaraendominique - WaarBenJij.nu Masai Mara - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van tamaraendominique - WaarBenJij.nu

Masai Mara

21 September 2015 | Kenia, Nairobi

Hoi thuisfront, groetjes vanuit Nairobi! Wij zijn gisteravond teruggekomen van een geweldig weekend naar de Masai Mara. Vrijdagochtend vroeg stonden we bepakt en bezakt klaar en werden we opgehaald door onze gids en onze driver. We begonnen we de tocht naar de Mara met onderweg een stop bij een uitkijkpunt over de Rift Valley, erg mooi. Behalve onze taxirit naar onze verblijfplaats waren we de omgeving nog niet ingeweest, en het was even wennen! Het verkeer is hier erg anders dan in Nederland, niemand houdt zich aan de regels. Ook zijn de wegen erg hobbelig. Dit werd nog 20x erger toen we vanaf de geasfalteerde weg een zandweg op gingen. De chauffeur bleef dezelfde snelheid rijden als op het asfalt dus we werden nogal heen en weer geslingerd! Na dit weekend kijken we echt nergens meer van op, haha.
Onze chauffeur was Masai, en we gingen die eerste middag naar een markt in een Masai dorpje. Dat was pas echt een cultuurshock! De helft van de mensen liep ongeveer in Westerse kleding en de andere helft in de traditionele Masai kleding: mooie gekleurde gewaden (ook de mannen in jurken!) en omgeknoopte doeken (shuka's). Ook hebben veel mensen van die uitgerekte oren met grote oorbellen en veel andere sieraden. We liepen de markt op en voelden ons net zelf de attractie: iedereen riep mzungu! mzungu! (blanke) en wilde met ons praten en ons een handje geven. Na de markt reden we door en vroegen onze gidsen of we het oke vonden als we nog een kopje thee gingen drinken bij vrienden. Toen we binnenliepen in het kleine huisje vonden we dit wel een beetje eng: we moesten in een donker kamertje gaan zitten en de vrouw die aankwam met de thee hield krampachtig een mes vast. Gelukkig gebeurde er niks en kregen we gewoon Keniaanse thee: met melk en suiker. Daarna gingen we naar ons tentenkamp voor de nacht; warme douches en prima bedden dus wij waren tevreden. :)
De volgende ochtend gingen we dan echt richting het park. Wat een super ervaring! We hebben die dag 3 van de big five afgestreept: in totaal 10 leeuwen gezien, en ook olifanten en buffels. Daarnaast hebben we nog heel veel andere dieren gespot waaronder: heeeel veel wildebeest en zebra's, giraffes, allerlei soorten antilopes, krokodillen, nijlpaarden, cheetah's (een moeder met 3 kleintjes), struisvogels, gieren, baboons en nog veel meer! Het was geweldig om alle dieren in de natuur te zien in plaats van opgesloten in een dierentuin en we hebben mooie foto's gemaakt. Ook leuk om te lunchen met de giraffes en de mooie zonsondergang te zien vanuit de tour van naast een paar leeuwen.
De volgende ochtend gingen we eerst een Masai dorpje bezoeken om hun manier van leven te bekijken. We voelden ons wel weer op en top toerist, toen ze voor ons gingen dansen en wilden dat we vooral heel erg veel foto's maakten. De Masai leven in kleine dorpen van ongeveer 200 mensen die allemaal familie van elkaar zijn (als ze trouwen moet dit dan ook met mensen uit een ander dorp). Ze houden koeien, schapen en geiten, hier leven ze dan ook van; hun traditionele eten/drinken is vlees, melk en bloed (ja echt!). Het bloed halen ze met een soort naald uit de nek van een koe, en drinken ze gemixt met melk op speciale gelegenheden. Ook geldt: hoe meer vee, hoe meer respect je krijgt. Mannen kunnen meerdere vrouwen trouwen, en moeten daarvoor met koeien betalen aan de vader van de vrouw. Als ze niet genoeg koeien hebben wordt soms ook geruild met bijvoorbeeld zussen. Ook worden alle jongens rond hun 15e besneden waarna ze 3 jaar in de wildernis leven en alles leren van planten en traditional medicine. Volgens de traditie moeten ze dan na die 3 jaar een mannetjesleeuw doden, dit wordt wel steeds minder gedaan vanwege de bescherming van de dieren. Maar onze chauffeur Ken heeft dus wel een leeuw gedood met een speer.
Na al deze gekke en interessante info gingen we nog een keer richting het park en hebben we de ochtend volgemaakt met zoeken naar de overgebleven 2 van de big five, en dat is gelukt! We hebben de zeldzame zwarte neushoorn gespot dankzij onze Masai driver die precies wist waar hij moest zoeken, en we hebben een luipaard zien luieren in een boom. Ook hebben we nog 2 leeuwen gezien.
Rond 2 uur reden we weg uit het park en gingen we terug richting Nairobi. Helaas werden we halverwege opgehouden door een platte band en hebben we in totaal wel een uur gewacht omdat de gidsen eerst hun eigen extra band erop hadden gezet en die toen toch weer wilden verwisselen voor een band uit het dorpje waar we stilstonden. Maar he, we hadden geen haast, hakuna matata ;) We zijn al een beetje gewend aan de Keniaanse lifestyle. Helaas betekende dit wel dat we deels door het donker terug moesten rijden en pas om kwart voor 9 weer thuis waren. We hielden ons hart vast, ze hebben hier namelijk geen lantaarnpalen en zoals eerder gezegd ook geen verkeersregels. Ze halen in op de gekste momenten met weinig ruimte of zelfs in de bochten, en rijden gewoon op elkaar af met groot licht aan. Ze rijden hier aan de linkerkant van de weg, maar op de snelweg maakt het niet uit: ze halen zowel rechts als links in. Ook hebben ze nog nooit van handsfree bellen gehoord en voeren ze hele gesprekken onder het rijden.
Al met al waren we erg blij om weer bij Erwin terug te zijn. Maar we kunnen wel terugkijken op een echt geweldig weekend met onvergetelijke ervaringen! Zie ook de foto's :)
Hier in Nairobi willen we graag nog naar het Giraffe Centre, en in de buurt naar Hell's Gate National Park waar je (lekker Hollands) kunt fietsen tussen de (ongevaarlijke) wilde dieren. Daarna nemen we de bus richting Arusha of Moshi in Tanzania en gaan we daar onze reis vervolgen!
Veel liefs, Dominique en Tamara

• 21 September 2015 - 21:56

Wilma:

Wow, wat een avontuur!

• 21 September 2015 - 21:58

Wilma:

Wel jammer dat ik maar twee van de foto's kon openen. Een met wildebeest (??) die over de weg lopen en een van een bok (of zo?)

• 21 September 2015 - 22:01

Rob:

Ik begin nu toch wel een beetje jaloers te worden

• 22 September 2015 - 08:22

Oom En Tante Almere:

Jambo! Habari Gani? Of te wel hallo hoe gaat het in Swahili.
    Het was alsof ik weer even terug was in het door ons zo geliefde Kenia en in het bijzonder de Masai Mara.
    Grappig om te zien dat het zo kaal en bruin is nu. Wij waren in een andere tijd en het was mooi groen.
    Ook ik kon maar een paar foto's openen helaas. De bok met de "blauwe billen" noemde onze gids de blue jeans antilope. Ik kan dus nooit al de verschillende namen onthouden. In ieder geval weet ik wel de Mac Impala, omdat zijn achterkant op de M van MacDonald lijkt. Kijk maar eens of jullie die nog gaan zien (of misschien al gezien hebben). De wartog oftewel het wilde zwijn, wordt daar ook wel de Kenia express genoemd omdat ze zo hard kunnen lopen. Soms ook Pumba, hangt van de streek af waar je bent.
    Gaaf he al die dieren in hun natuurlijke omgeving! Ik ben bang dat jullie voor de rest van je leven een dierentuin niet meer leuk vinden.

Ik ben benieuwd wat jullie van Arusha vinden. Dat is iets heel anders dan Nairobi. Daar zijn ook mooie koffieplantages. Zoals ik je al vertelde zijn de wegen daar een stuk comfortabeler. Niet meer allerlei lichaamsdelen die in de rondte vliegen.
    Wij wensen jullie een goede reis naar het volgende doel. Geniet ervan, enne graag veel, heel veel foto's.

Lieve groet,
    Arie en Jane

• 22 September 2015 - 10:04

Susanne:

Ziet er super gaaf uit meiden! Helemaal jaloers op jullie avontuur, haha. Heel veel plezier verder! :)

• 22 September 2015 - 10:25

Herma:

Hoi Dominique en Tamara

Jullie hebben leuke foto's gemaakt

Ik wou je even vertellen dat Anique vandaag is geslaagd voor haar theorie

Wij wensen jullie nog heel veel plezier daar

Groeten van wim , Herma, Anique, Allisha, Charissa en Shaquinna

• 22 September 2015 - 11:29

Klaas En Jeannet:

Hallo dames,

Al bijna een week geleden dat wij jullie hebben uitgezwaaid op Schiphol. Al veel gezien in deze korte periode. M ooi reisverslag, zo genieten wij ook een beetje mee. Prachtige foto's. Geweldig om de dieren in hun eigen omgeving te zien. ga vooral door met genieten van deze mooie reis.
    Groetjes, klaas en Jeannet

• 22 September 2015 - 12:32

Carola:

Wat een gave foto's!! Veel plezier nog!